Jak lidé v ÄŒesku nakupujà žárovky do pÅ™ednÃch svÄ›tlometů? Na toto poÄÃnánà se zaměřil zajÃmavý test spotÅ™ebitelské informovanosti, jehož výsledky byly pÅ™inejmenÅ¡Ãm pÅ™ekvapivé.
Podle Äeho se Å™ÃdÃme pÅ™i nákupu
Možná také patÅ™Ãte k tÄ›m lidem, co je obtěžuje reklama. Je jà dnes vÅ¡ude plno a mnohdy je vlezlá a otravná. Museli jsme jà postupnÄ› pÅ™ivykat, za socialismu jsme se s nà téměř nesetkali a na poÄátku 90. let byla pÅ™Ãjemným zpestÅ™enÃm, které vÅ¡ak nabralo pÅ™ÃliÅ¡ rychlé tempo. A tak se stává, že skuteÄnÄ› dobrou a prospěšnou reklamnà kampaň pÅ™ehlédneme v oÄekávánÃ, že to zas bude „nÄ›jaká otravná ptákovina“.
Výzkum informovanosti spotÅ™ebitelů vyhodnotil, že zhruba pouhá pÄ›tina (dospÄ›lých) obyvatel ÄŒeska sleduje doporuÄenà prodejců vÄetnÄ› reklamnÃch spotů. PÅ™ibližnÄ› 19 procent lidà se orientuje dle deklarovaných vlastnostà výrobku. 16 procent spotÅ™ebitelů považuje za zásadnà cenu. 14 procent z nás preferuje nad cenou kvalitu. 6 % spotÅ™ebitelů nakupuje vÄ›tÅ¡inou pÅ™edem výrobky na akci a s výraznou slevou a 8 % z nás koupà zrovna to, co má po ruce, a pÅ™ÃliÅ¡ se nezajÃmá o cenu ani parametry.
Jak jsme na tom se znalostà výrobců
V dneÅ¡nà uspÄ›chané dobÄ› plné technických vymoženostÃ, které se na nás valà ze vÅ¡ech smÄ›rů, jsme doslova pÅ™ehlceni informacemi. Bohužel je Å™ada z nich zbyteÄná a zavádÄ›jÃcà a nÄ›které podstatné pÅ™ehlÞÃme. Mnozà řidiÄi si neuvÄ›domujÃ, že právÄ› osvÄ›dÄené znaÄkové výrobky žárovek H7 a H4 splňujà patÅ™iÄná kritéria a vyhovujà požadovaným normám, což prokazujà i nezávislé testy. Znalost výrobců autožárovek je mezi Å™idiÄi nedostaÄujÃcÃ.
Necelá tisÃcovka dotázaných Å™idiÄů ve vÄ›kovém rozpÄ›tà od 25 do 60 let si mÄ›la vybavit konkrétnà výrobce. PÅ™ibližnÄ› Ätvrtina z nich znala znaÄku Osram a 15 procent respondentů si vybavilo výrobce Philips. Pouhá dvÄ› až ÄtyÅ™i procenta vyjmenovala znaÄky Hella, Tungsram, Tesla nebo Delta. A pÅ™ibližnÄ› desetina Å™idiÄů uvedla, že znajà výrobky Osram Night Breaker, Silverstar nebo Ultra Life, pÅ™ÃpadnÄ› Philips Longlife.